Medical Class 1 completed

Nu så har man äntligen blivit av med en stor börda, nämligen Medical Class 1, gjorde den nu i tisdags (22:e Aug) hos Capio Citykliniken i Lund. Innan så kunde man göra sin Medical hos Flygmedicinsk Centrum i Stockholm men de har lagt ner pga något som skulle orsaka kaos i svensk press....

Gick upp riktigt tidigt och jag o min kompis Kashif tog tåget ner dit och jag körde igång med testerna, först så värmde man upp med lite hjärt & lungröntgen för att sedan ta blodprov & EKG,  EEG görs inte hos dem då de har fått dispens för detta, så efter att ha fyllt i papper så blev det lunchrast för att sedan besöka flygläkaren och kolla öronen/mun/näsa/hals och sist ögonen , som var det värsta där man först bedövade ögonen med svidande bedövnings ögondroppar för att sedan spruta in lite luft i ögonen för att se om de tål tryck och pga att jag är närsynt så fick jag även pupillvidgande ögondroppar med löftet att medlet skulle släppa efter "3-4 timmar", men icke fick gå runt och se ut som en knarkare i 2 dagar och kunde inte flyga, köra bil, nada. Ringde sedan upp sköterskan och undrade om han hade experimenterat på mig!

Nu så har medlet släppt och jag kan äntligen gå ut och njuta av solen utan att springa in pga att jag blir bländad eller köra runt med solglasögon vid mulet väder klockan 9 på kvällen. Så idag blev det DK (suck) + EK!!! NAV runt kontrollzonen vilket var riktigt riktigt kul, vädret var ESGP 251250Z VRB02KT CAVOK 21/18 Q1008=  vilket var alldeles förträffligt, medans vinden senare övergick till 270/8kt.

Imorgon så blir det EK bedömningar + EK ut ur kontrollzonen för att flyga runt lite och testa gränserna!

Have a good life, mvh

Fint ställe att campa på!

Fint ställe att campa på!
En husbil som av någon anledning valt att ställa sig mellan bana 19x01 och taxibana Adam


Wizzairs första flygning till ESGP - Lila A320 är inte helt fel :P, taget under rasten

De "ultimata" piloterna från TFHS är här och hälsar på! Cirrus SR20

Husbil som kör runt på taxibanorna, någon tysk turist som kört fel?

Fullt på plattan, taget under en söndag då alla tre lågprisbolagen besöker ESGP nästan samtidigt

Embraer Legacy demo flight


Finally up alone

Härligt, har äntligen klarat av EK-checken! Det var på tiden, flög med Ove istället för Magnus vilket var trevligt, Ove som har flugit i over 20 år och är en fd. Citation pilot kunde sin saker =)
Dock 2 saker som var lite irriterande:

1. Istället för att ge ett betyg per manöver så gav han mig ett helhetsbetyg som han skrev in i varje manövers respektive betygsfält, detta stämmer ju inte enligt SOP. Fick på detta sätt samma betyg i varje fält.....
2. Han ändrade om hela trafikvarvet, vem ska jag lyssna på nu?

EK-checken bestod av 2 flygpass, första flygpasset ägde rum nu i Måndags då vi kryssade fram mellan CB-molnen med regn, i tisdags så skulle jag flugit med Mark men kände mig inte riktigt frisk så i onsdags så blev det ett pass med Ove igen där vi övade bedömningslandningar som gick kanonbra efter ett tips av honom där man tog dubbla längden av fältet och där man skulle då ha 500 fot för att få till en fin final.

97074-15

Efter det så flög vi in till ESGP igen och körde 3 studsar och efter dess så kom den heliga stunden då han bad om en fullstop landing och hoppade av och jag flög själv och körde 3 studsar där den andra landningen var perfekt, härligt! Sen så tog jag en rast och flög lite mer på eftermiddagen då jag körde 3 studsar med Sebastian (min instruktör för denna veckan), efter det så körde jag EK, fast bara en studs pga att jag kände mig trött.

Idag så körde man 3 studsar DK med instruktören och avslutade med 8 studsar EK, fick ligga i holding en gång och göra flera 360´s pga Wizzair, Germanwings och suck Ryanair som skulle ankomma/avgå

Imorgon så blir det DK Nav runt Kontrollzonen som enligt Hiwa är livsfarligt pga alla klubbflygare som far runt, vi får se hur det blir imorron,

C ya!

EK-check

Så idag så blev det av, flög EK-checken med Ove Carlsson, fick springa runt och leta rätt på han och när jag väl hittade han så hoppade vi in i planet och flög iväg, en duktig instruktör som lärde mig en del om väder och vind när vi kryssade fram mellan CB molnen, hamnade även under ett CB moln och det var inget vidare...  Checken gick bra, fick göra en del moment, men pga vädret så blev det inga bedömningslandningar utan får ta dessa med Mark imorron som jag aldrig flugit med innan, sen om vädret är bra imorron så blir det troligtvis EK vilket ska bli grymt härligt!

Var och såg Miami Vice ikväll och den filmen kan jag verkligen rekommendera! Jag ger den 9½ av 10.

Ha d bra!

Suck.............not again!

Japp! Hade goda förhoppningar igår kväll när jag lade mig, tänkte att detta förbannade lågtryck skulle dra sig österut eller nåt, vaknade upp i morse och såg att det fortfarande regnade och med moln ända ner till 700 fot MSL

METAR: ESGP 130520Z 06005KT 5000 DZ FEW006 OVC036 16/15 Q1010=

Nu förstår jag hur engelsmännen känner sig med deras ständigt dåliga väder, skulle vara härligt om SPU följde efter strömmen av de stora Flygskolorna som förlägger sin verksamhet till Arizona där det bara regnar en dag per år! Underbart flygväder! Ringde upp instruktören imorse som sa att det inte gick att göra något i detta vädret

Härligt den dagen då man börjar att flyga IFR (Instrument Flying Rules) och slipper detta med planeringsminima och sånt shit.

Flygets väderprognos och rapportsystem gillar jag mkt! Metar kallas rapporten och TAF kallas prognosen, dagens TAF för ESGP (City Airport):

TAF: ESGP 130530Z 130615 05008KT 9999 -RADZ BKN045 PROB40 0615 RA=

Denna TAF säger att idag mellan 8.00 och 17.00 förväntas bli god sikt, duggregn, ev.regn, 5/8 molntäcke på 4500 fot och västlig vind på 8 Knop, medans det är den 40% chans att det mellan 08 till 17 blir regn!

Tycker att man borde ha METAR och TAF i vädret på TV, inte en gubbe som går ut o pekar på en massa symboler på en karta, tack vet jag ATIS.


Lite mer bilder...

Här kommer lite fler bilder från SPU:

Diamond DA40 SE-LYA

Piper PA24 Comanche SE-IKF

Piper PA28 SE-KGS

A300 FFS (Under construction)


Det börjar röra på sig..

I fredags så hände följande saker:

1. Erik med instruktören Henrik + Carro i baksits gjorde en bedömningslandning med maxvikt vilket resulterade i en punktering, desto roligare var det att Ryanair låg på kort final och fick göra en go-around och gå till holding ( rätt åt dem ). Så nu kan man inte flyga med SE-LYA tills att Truls bytt däcket.

2. Var mkt dåligt väder igår, en stor ocklusionsfront med en massa CB men ändå så ger sig vissa iväg i detta vädret, man kan undra...

3. Provade att flyga en av SPU's simulatorer igår, SE-SAM. En Beech Baron, var kul att flyga tvåmotorigt och startade från bana 21 och gick upp till ca 3000 fot (Blueline-speed väldigt viktigt med 2-motor kärror), avslutade det hela med en fin ILS-landning bana 21 på Landvetter Flygplats. Simulatorn känns väldigt realistisk, nästan som att flyga på riktigt.

Idag så har man sin EK-check kl 15 (finally!), hoppas nu att allt går bra så man kan flyga EK.

MVH

Josef

EDIT: Pga en massa j*vla CB moln o nederbörd och gusts upp till 30 knop så flyttas EK checken fram tills imorgon kl 9, och enligt SMHI så kommer vädret vara lika kasst då, typiskt att varje gång EK-checken skall äga rum så skall CB molnen komma fram och vinden öka, undra hur länge detta kan hålla på....

Yes!

Härligt! Dagens flygpass gick hur bra som helst, gjorde 9 studsar och varje landning var mkt bra och gjordes själv, avslutade med 2 bedömningslandningar som gick bra, nästa steg för mig är EK-checken som troligen inträffar imorgon. Gårdagens dåliga flygpass berodde på att jag hade på mig Polaroid solglasögon med styrka ( Ray Ban - Aviators), trodde aldrig att det hade påverkat så mycket , men shit allt blev helt konstigt med dessa på, varenda landning var då kass, detta pga att jag uppfattade banan som smalare är vad den var och fortsatte längre ner för en utflytning men slog då ner noshjulen i banan - en typisk Illusion som det kallas i "Human Performance & Limitiations".



Idag så körde jag vidare, kom till skolan kl 6.30 på morgonen, tog ut planen och dränerade både LYA och LYD. Gillar verkligen DA40, mkt formsköna och känns väldigt moderna i jämförelse med de andra plåtlådorna. Väldigt skön att flyga också, vid totalt avdrag så fortsätter de fram ändå med lite sjunk, man märker att DA40 är en motorseglare i grunden.
Flygpasset började 8.00, väldigt bra väder för en flygtur:

ESGP 090520Z 13003KT 9999 CAVOK 16/16 Q1008=

Enda som man kan anmärka på är dimbildningsrisken pga att temperaturen är 16 grader och daggpunkten är 16 grader samt att det var vindstilla. Risk för CB-moln fanns, men fanns inga i sikte just då, nu så börjar de växa ihop sig. Regnskurar snart!

Skall nu plugga vidare på NAV pga att jag har Qualifying Test idag på Navigation

C ya!

Bilder....

Här kommer lite bilder, postar mer senare:
Jag "flyger":
  
Landskapsbild:
 
Diamond DA40 med Henric bakom spaken:



Up in the air again.... but for how long?

Tjena Tjena
Har nu sakta börjat komma igång med flygningarna, så ska det låta! Har bytt instruktör och han är som sagt väldigt duktig, hoppas att EK kommer snart, har tagit en väldigt lång tid med tanke på att jag under ca 2 månaders tid bara flugit 14h!, har ca 1 mån kvar tills att extremkursen ATPL (Airline Transport Pilots License Theory) börjar, tills dess så MÅSTE jag nästan vara klar med mitt PPL så att jag slipper stressa, känns inte vidare kul att man först fått problem med elevtillståndet som kom sent, och sen att man nu ska börja stressa för att hinna med! Men som sagt så rullar det på nu och nästa vecka så skall jag flyga med en som heter Sebastian, har hört att det blir en del dubbelpass då, gött!

Bor som sagt uppe i "SPU-villan" som skall föreställa en svensk normal villa byggd 1993, i själva verket så finns det fler insekter inne än ute, tur att rummet är fräscht iaf. Men villan ligger så nära skolan så det väger upp allt. Har nu 15 flygtimmar som förhoppningsvis lär växa framöver. Har resterande PPL prov nästa vecka, så blir en del pluggande! =)

Idag så låg jag i varvet med SE-LYD och gjorde totalt 9 starter o landningar, fick förlänga medvinden ibland och en gång så flög jag högervarv istället för det vanliga vänstervarvet, avslutade upplevelsen med en angenäm noshjulslandning, kan inte bli bättre....

Imorgon så blir det mer övande inför EK-checken som förhoppningsvis blir på Onsdag med magnus.

Ha d gött

Prov imorgon

Har nu gått på SPU i snart 2 månader, håller på med fas 1 nu som är grundutbildningen, alltså PPL ( Private Pilots License), med denna certifikat så får jag flyga flygplan som är utrustade med en motor och som ej väger över 5700kg, möjligheten att t ex kunna flyga över till Danmark en vacker sommardag med sina kompisar eller lite andra äventyr. Har nu haft massor av teori som har avslutats med att man skriver Qualifying Tests för att sedan toppa allt med prov för Luftfartsstyrelsen,  som jag skrev igår, gick sådär, skrev totalt 9 prov på en dag! (och folk som klagar över gymnasiestudierna ;)

Skrev prov i:

  • Air Law
  • Human performance & Limitations
  • Principles of flight
  • Meteorology
  • Navigation
  • Flight Planning
  • Aircraft General Knowledge
  • Operational Procedures
  • Communications

Klarade 6/9 prov, de som jag kuggade på var Nav, POF och Met, better luck next time...

Imorgon så är det flygning som vanligt, skall köra på med Lesson 7 - Preparation for Solo Check.
Låter som ett vanligt flygpass men:

  1. André min flyglärare skall börja på City Airline (lucky one), så skall flyga med Henrik som verkar vara en bra flyglärare =)
  2. Har inte flugit på två veckor, alla andra i klassen e ute o far runt själva med 20+ timmar i loggböckerna, så sitter man här med ynka 14h och inte ens har gjort EK check (Ensam Kommando). Har man inte flugit på några veckor så känns det som när man tog sitt första flygpass. Men har jag tur med vädret imorgon så skall jag upp i det blå med Sierra Echo Lima Yankee Alpha (DA40'n utrustad med Autopilot och en massa andra komforthöjande finesser, förre läraren bokade alltid Yankee Delta, så har bara 2h på Yankee Alpha, ska bli kul att flyga Yankee Alpha imorron =)

För att tillägga så flyger jag Diamond DA 40 TDI
En farkost som urskiljer sig ur mängden genom att:

  • Utrustad med en Diesel motor från Thielert Aircraft Engines, förövrigt samma motor i Mercedes A170 CDI, alltså en 1.7 liters Turbodiesel motor med kompressor, nice huh? En kompis tyckte att det var hur roligt som helst att en bilmotor satt i planet, men planet känns inte så segt faktiskt!
  • Är gjort av komposit material (eller Plastics som den tekniske chefen Truls så gärna kallade det )
  • Har ett hel avancerat tekniskt övervakningsystem som liknar den som sitter i Airbus A320, now we´re talking! . Har en dator som heter FADEC - Full Authority Digital Engine Control som har två kanaler som styr motorn ECU A samt ECU B, ECU står för Engine Control Unit. Rätt så smart system faktiskt.
  • Flera DA40's  utrustade med TDI motor har havererat, man var lite skraj i början men orsaken till haverierna är helt klart att folk ej fattat hur flygplanet fungerar, vilket är väldigt vanligt i början.
  • Modellen är mycket snyggare än andra flygplans modeller, tycker jag iaf ;)
Diamond DA40

Diamond DA40 TDI SE-LYD


The Djungel

Hur går man tillväga för att bli pilot? Jo man börjar på en flygskola, So far, so good. Ett nytt kapitel i ens liv har påbörjats och nya händelser och mål kommer att fylla den under ens väg till att bli pilot.

Ett yrke där man under hela sin karriär kommer att bli testad, konkurrensen är hård, massor av förväntansfulla, många som gett upp och satsat på annat, det är en tuff djungel.

Fördelarna är många, möjligheten att kunna besöka många olika delar av världen ofta, välbetalt samt att det är så himla roligt att flyga.

Iaf så kommer denna bloggen mest att handla om min väg till att bli pilot, alltid kul att läsa en vacker dag då man kan titta tillbaks på sitt förflutna och se om man lyckats eller ej =)

Cheers!

"Sikta på himlen så når du trädtopparna"