Sämre tider för flyget

Som ni säkert hört och läst så är det sämre tider på gång, iofs "allt som går upp lär komma ner" och som tur är "allt som går ner går förhoppningsvis upp igen" . Flera bolag har konkursat senaste året delvis pga oljepriset som rasat upp (maxpris 147 $ / fat 14 Juli 2008) . Priset just nu kan ni se här ->



Flygbolag som jag minns som har gått i konkurs är:

1. XL i UK
2. Maxjet
3. Silverjet
4. Futura
5. massor med fler bolag.

Ett bolag som gick omkull för ett par år sedan var Varig (som även startade upp igen). Hittade dock ett par kul bilder på internet:


Back again... förhoppningsvis för ett tag

Hej allihopa, vet att jag varit ganska seg med att uppdatera denna bloggen, har kännts lite meningslöst då jag stått lite still med själva utbildningen, som dock kommit igång igen. Har jobbat på Göteborg City Airport i nästan 1,5 år, ett jobb som jag känner att jag kan utantill nu då allt går på rutin. Har slutat på Jetpak (körde sista dagen i början av Juni) och framför allt det bästa, BLEV KLAR MED ATPL-teorin den 17 Juli!!!

ATPL-teorin består av 13st blandat svåra Teori prov med ämnen som man normalt sett plöjer sig genom på ett år, för min del blev det nästan 2 år pga arbetet. Från den dagen man skriver sitt första teoriprov för Luftfartsstyrelsen så har man 18 månader på sig att avsluta alla proven, går det över tiden så får man snällt skriva om alla prov igen.
Min provtid skulle gå ut den 31 Juli i år, någon gång runt Nov 2007 kände jag att den var dags att avsluta det som man en gång påbörjat, började med att skriva av en del PT (Progress Tests) i vissa ämnen på skolan men ändå gick det rätt så segt. I Jan/Feb 08 var jag i England/Nordirland på semester vilket även tog sin tid. Sen en sen natt mitt i mars månad vaknade jag upp med hög puls och insåg att jag bara har 4 månader på mig att skriva av totalt 9 prov. Fick läsa om alla böckerna vilket i sig var "favorit i repris". Kunde spendera dagarna med att gå upp kl 06.00, läsa tills kl 03.00 för att sedan lägga sig och börja om igen dagen efter. Skrev även en del prov hos Värnamo Flygklubb, en bit att åka men väldigt smidigt. Hade jag inte skrivit hos dem så hade jag med största sannolikhet ej hunnit skriva av alla proven innan provtiden tag slut, då det var relativt snålt med provtider på min skola. Så sist en vacker dag, den 17 Juli så skrev jag det sista provet General Navigation. Om jag skall summera ihop allt så är mitt tips att när man väl påbörjat ATPL-teorin, att bara studera igenom allt och skriva proven så fort man kan, bara onödigt att dra ut på det så länge för att sedan får tre gånger mer press på sig för att provtiden är på väg slut.

Har annars även flugit in mig på PA28, en trevlig maskin som jag förhoppningsvis lär flyga mer då jag måste timebuilda alla timmar inför IR/ME delen av min utbildning. Väntar dock på att få mitt förnyade PPL av Luftfartsstyrelsen.


Äntligen alla prov avklarade!






Några bilder nyligen från en tripp till Skavsta ESKN med PA28