Tornadoes....

Har ofta funderat hur det hade varit om SPU har förlagt till flygutbildning till södra USA där vädret tillåter mer VFR flygningar än här i Sverige, något som man dock glömmer av är Hurricanes (tornadoes) , Embry Riddle Academy är en av USA's kändaste flygskolor/universitet, dock så räckte det med en enda tornado som förstörde allt i dess väg, mkt intressanta bilder:  http://erau.facebook.com/photo.php?pid=30668568&id=39700384&l=f1dd8

Lider med dem, och hoppas att de kan ta sig ur denna svåra situation.

VFR?

Är nu officiellt klar med Block 1! Sista lektionen hade vi igår då vi plöjde genom sista delen som var Electrics. Som det ser ut nu så ser schemat ut följande:

Vecka 52: Fredag 09.00 - 16.00, QT, PT en. eget önskemål

Vecka 1: Tisdag 09:00 - 16:00, QT, PT enl. eget önskemål
                Torsdag 09:00 - 16:00 QT, PT enl. eget önskemål

Vecka 2: Tisdag 09:00 - 16:00 , OMQT/PT enl. eget önskemål
                Torsdag 09:00 - 16:00, OMQT/PT enl. eget önskemål

Vecka 3-4:
Luftis prov där man bokar upp sig på anslagstavlan:

Måndag 09:00 - 12:00 och 13:00-16:00
Onsdag 09:00 - 12:00 och 13:00-16:00
Fredag 09:00 - 12:00 och 13:00 - 16:00


Kan bara konstatera att det kommer bli extremt mycket plugg nu den närmaste tiden, en tid då det passar dåligt med kompisar som vill umgås, familjemedlemmar etc, ja ni fattar... helt enkelt att man måste isolera sig från omvärlden och bara plugga konstant, så har nu t ex stängt av mobilen 24/7. Inte vara inne på MSN. Sen datorn är också något väldigt farligt, bästa vore att slänga ut den / stänga av strömmen i huset.

Hade tänkt att flyga idag, i tisdags så spådde SMHI bra väder idag, en stor sol vilket för mig betyder VFR-väder! =)

Men vädret ser ut så här istället:
ESGP 211320Z 18006kt 3400 BR OVC003 05/05 Q1033=

Heltäckt på 100 meters höjd, vore inte så lyckat att flyga nu, typiskt skitväder.

Bifogar lite ATPL bilder och en väderkarta

  
Första dagen med ATPL, spänningen låg på topp, glömmer aldrig den dagen då vi fick ta emot våra ATPL böcker, märkte direkt att det var ett tag sedan man gymmade :P

Dagens väderkarta, dimområde runt hela GBG regionen.

MVH!

Tjenare!

Hola!
Har nu för tiden bara suttit och pluggat, vi har för övrigt börjat på Electrics där vi har en otroligt bra lärare, första dagen kändes bra och man lärde sig otroligt mycket, men andra dagen så var man så otroligt trött så man tog nästan inte in någon information alls... typiskt.

Var igår på After Work som elevkåren på SPU anordnat, förra gången så hölls det på "Diamond Dogs" inne vid avenyn vilket var otroligt nice, packat och roligt. Denna gången så var vi vid Biljardpalatset inne i stan där vi körde turneringar, vanlig biljard samt 9-ball. Var riktigt kul men lite för få folk. Idag så har man varit i skolan där jag jobbat lite med det nya gymmet som skall öppnas på SPU samt även hunnit med att plugga lite. Micke (kårordförande) samt jag (sekreterare) uppdaterade det gamla slitna rummet med en ny och fräsch marinblå matta som på något sätt livar upp rummet lite, bara maskinerna kvar och sen så kan man dra dit och gymma. Har annars gymkort hos World Class men har ingen lust att betala 399kr per månad, fuc*ing robbery :P Utan här skall det kosta 200 kr per halvår, och då har jag tillgång till ett riktigt nice gym där man kan gymma 24/7, vilket passar mig precis. Sen att gymmet ligger i skolan gör bara att jag kommer att gymma mer.

Annars så går skolan i sin takt, har lektioner under måndag, tisdag och onsdag, sen så är det jullov tills den 4:e Januari då IR ME (Instrument Multi Engine-Rating) kursen startas, detta är en en-veckas kurs där man skall gå igenom BCL-D (Bestämmelser om civilluftart - Drift) samt lära sig approach plejtar vilket skall bli intressant, kan dom ju iofs sen innan. Men denna kursen måste man iaf gå för att kunna påbörja sin simulator skolning, och kursen hålls bara 2ggr per år så lika bra att köra den redan nu.

Men ska iaf bli riktigt skönt att ta ett lov och bara plugga konstant för det känner jag att jag måste göra.

c ya

Some movies

tja

tänkte tipsa om lite bra filmer som man hittat på
www.youtube.com , Vissa är väldigt intressanta, värt att kollas!

Take off med DA 40 SE-LYA från Säve, gissa vem som flyger:


En riktigt snygg film om flyglivet med vackra vyer =)


Del 2:
 
Fulla piloter:
 
Riktigt häftig CATIII ILS inflygning! Handflugen med HUD (Head Up Display)
Italienarna i farten igen, Hong Kong Kai Tak (numera nedlagd)
En av de absolut coolaste filmerna på Internet, Easyjet! (ingen reklamfilm utan gjord av en pilot på Easyjet)

Sen till sist en sorts "reklamfilm" gjord av en elev på SPU där dom flyger DA40 till Trollhättan, kul med lite filmer om skolan där man går varje dag, känns som en evighet sedan man började här, rätt så skaplig:


Denna filmen är även lite intressant då den visar hur DA40:n skiljer sig från de andra flygplanen, t ex när han öppnar luckan och använder en ficklampa för att kolla växellådsolje nivån, ett litet fönster med en bubbla i skall visa nivån, inte så vanligt. (Växellådan sitter mellan vevaxeln och propellern)

MVH

Ny Dag - Nya bekymmer

Vaknade nyss, riktigt sent också vilket inte var så kul, hade tänkt att flyga , snackade med meteorologerna imorse och de intygade att det skulle vara IMC (Instrumental Meteorological Conditions) alltså icke flygbart väder för VFR flygning, så tänkte att jag kunde somna om, vaknade senare och läste METAR som sa:

ESGP 041120Z 21015KT 9000 BR SCT015 09/07 Q0988=

Vart är det dåliga vädret? Typiskt att jag inte har bilen just nu, annars så hade det bärt av till flygplatsen direkt.

Efter lite TV-tittande, frukost, div. mailande till intressanta flygbolag så har jag nu tänkt att gå igenom Instrumentation. Wish me luck

Inkluderar lite bilder, så att inlägget inte blir så tråkigt för er:


SPU's nya DA42 med min kompis som har roligt


Elevkåren på SPU anordnade en "After Work" kväll, massor av folk som dök upp, riktigt kul!

97074-53
Jannes första flygning med mig

Bilder från ATPL klassen


DA40 med mig bakom spakarna


"Nya" PPL:arna kör taxningsövningar i sept 2006


Lite sightseeing bilder från goa GBG!


Only JET A1

MVH

Long time no see..

Tjenare!
Var ett tag sen jag postade här men kompenserar det genom att skriva ett stort inlägg denna gången.
Utbildningen går i sin takt som vanligt, efter att jag flög upp för mitt PPL så gick det 2 dagar och så började man på ATPL teorin. Teorin är ganska kul, mkt mer "airliner-info" där man t ex läser om GPWS istället för utmagringsteknik på PA28 :P

97074-44

Vi har nu betat av en massa ämnen, t ex Air Law, Powerplant, Meteorology, Radio Nav, General Nav etc etc, block 2 är nästan klart och sitter nu här hemma och har tre dagar ledigt, mkt tid som kan slösas bort eller tas vara på :P Känner att jag verkligen borde skärpa mig ibland och ta tag i teorin som jag slappat lite för mkt med. Men är sådan att jag presterar bättre då jag har lite press på mig. Flygningarna går lite sådär, har segat lite då jag inte har tagit NQ än samt väntade ett tag med timebuildingen då jag vill köra på SPU's Timebuilding program. Nu när man äntligen vill ut och flyga så kommer alla mörka moln fram och gör livet surt för mig, känns som att varje gång man bokar ett plan så bildas det en front ut i väst. Men ska iaf flyga på så mkt som jag kan nu och samtidigt som det köra på med teorin. Min att göra lista ser ut så här utöver teorin:

1. Flyga ihop resterande 48 timmar :P
2. Ta ett NQ (Night Qualification)
3. Flyga in mig på PA28  EDIT: 
Finns ej längre hos SPU, får flyga in mig på den på någon flygklubb istället. 

Bodde innan på SPU Campus men hittade till slut en egen lägenhet i centrala stan, känns riktigt skönt att kunna vakna upp med en vacker utsikt över älven, göra sig iordning och hoppa in i bilen och dra iväg ut till Säve, sen närheten till sina kompisar är en klar fördel, var ju inte alls lika kul att bo ute mitt i skogen tidigare, även om det låg nära flygplatsen.

Kommer vara klar med ATPL teorin i mars-april och siktar på att köra på med 40h simulator skolning (IR) och 20h 2-motor och sedan 20h CPL skolning (Commercial Pilots License) för att sedan toppa allt med en 2-veckors MCC kurs. Sen är jag tydligen klar med vad allt det innebär. Lovade mig själv i början innan jag gav mig in i denna djungel att jag skulle köra på hela tiden och inte göra upphåll, visst är det en tveksam bransch, mkt snack etc etc, men resandet kommer knappast att minska, det vet alla. Inga undantag.

97074-46
Typisk reklam för pilotyrket

Klart man är glad att man gav sig in i branschen, tar man inga initiativ så lyckas man aldrig, tycker att hela flyget är en fascinerande värld, att man kan t ex ta ett rör med två vingar som väger runt 300 ton, sätta på ett par jetmotorer och accelerera det i en hastighet nära ljudets, sen allt som händer runt omkring en flygplats, alla människor på resande fot, alla tusentals flygplatser över hela världen med hundratusentals luftleder liknandes motorvägar med tusentals skepp som flyger på höga höjder. Fort går det!

Läste i en blogg att det är något speciellt med flyget som inte går att beskriva, den s. k  X-faktorn , vilket stämmer precis! Det är något speciellt.

Nyheter annars är att SPU införskaffat en DA42 (SE-LVO) (äntligen!), känns ju lite roligare att flyga i en modern maskin med glass cockpit än i en gammal Aztec (kommer betala samma timpris, men hellre DA42 än Aztec). Här är en bild men inte på SPU:s DA42 (man kan undra hur framtungt det planet blir med den gubben där framme, säkert en omöjligt Mass and Balance eller ett par sandssäckar där bak!)

97074-45