Long time no see..

Tjenare!
Var ett tag sen jag postade här men kompenserar det genom att skriva ett stort inlägg denna gången.
Utbildningen går i sin takt som vanligt, efter att jag flög upp för mitt PPL så gick det 2 dagar och så började man på ATPL teorin. Teorin är ganska kul, mkt mer "airliner-info" där man t ex läser om GPWS istället för utmagringsteknik på PA28 :P

97074-44

Vi har nu betat av en massa ämnen, t ex Air Law, Powerplant, Meteorology, Radio Nav, General Nav etc etc, block 2 är nästan klart och sitter nu här hemma och har tre dagar ledigt, mkt tid som kan slösas bort eller tas vara på :P Känner att jag verkligen borde skärpa mig ibland och ta tag i teorin som jag slappat lite för mkt med. Men är sådan att jag presterar bättre då jag har lite press på mig. Flygningarna går lite sådär, har segat lite då jag inte har tagit NQ än samt väntade ett tag med timebuildingen då jag vill köra på SPU's Timebuilding program. Nu när man äntligen vill ut och flyga så kommer alla mörka moln fram och gör livet surt för mig, känns som att varje gång man bokar ett plan så bildas det en front ut i väst. Men ska iaf flyga på så mkt som jag kan nu och samtidigt som det köra på med teorin. Min att göra lista ser ut så här utöver teorin:

1. Flyga ihop resterande 48 timmar :P
2. Ta ett NQ (Night Qualification)
3. Flyga in mig på PA28  EDIT: 
Finns ej längre hos SPU, får flyga in mig på den på någon flygklubb istället. 

Bodde innan på SPU Campus men hittade till slut en egen lägenhet i centrala stan, känns riktigt skönt att kunna vakna upp med en vacker utsikt över älven, göra sig iordning och hoppa in i bilen och dra iväg ut till Säve, sen närheten till sina kompisar är en klar fördel, var ju inte alls lika kul att bo ute mitt i skogen tidigare, även om det låg nära flygplatsen.

Kommer vara klar med ATPL teorin i mars-april och siktar på att köra på med 40h simulator skolning (IR) och 20h 2-motor och sedan 20h CPL skolning (Commercial Pilots License) för att sedan toppa allt med en 2-veckors MCC kurs. Sen är jag tydligen klar med vad allt det innebär. Lovade mig själv i början innan jag gav mig in i denna djungel att jag skulle köra på hela tiden och inte göra upphåll, visst är det en tveksam bransch, mkt snack etc etc, men resandet kommer knappast att minska, det vet alla. Inga undantag.

97074-46
Typisk reklam för pilotyrket

Klart man är glad att man gav sig in i branschen, tar man inga initiativ så lyckas man aldrig, tycker att hela flyget är en fascinerande värld, att man kan t ex ta ett rör med två vingar som väger runt 300 ton, sätta på ett par jetmotorer och accelerera det i en hastighet nära ljudets, sen allt som händer runt omkring en flygplats, alla människor på resande fot, alla tusentals flygplatser över hela världen med hundratusentals luftleder liknandes motorvägar med tusentals skepp som flyger på höga höjder. Fort går det!

Läste i en blogg att det är något speciellt med flyget som inte går att beskriva, den s. k  X-faktorn , vilket stämmer precis! Det är något speciellt.

Nyheter annars är att SPU införskaffat en DA42 (SE-LVO) (äntligen!), känns ju lite roligare att flyga i en modern maskin med glass cockpit än i en gammal Aztec (kommer betala samma timpris, men hellre DA42 än Aztec). Här är en bild men inte på SPU:s DA42 (man kan undra hur framtungt det planet blir med den gubben där framme, säkert en omöjligt Mass and Balance eller ett par sandssäckar där bak!)

97074-45


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback