ATPL-prov

Hej igen!
Har nu sakta börjat skriva lite prov, skrev tre luftis prov nu under senaste sittningen (2v sedan) , skrev Operational Procedures, Mass & Balance och Communications, en blandning av medelsvåra och lätta ämnen som jag kände att jag kunda mjukstarta med, gick bra fick 100% respektive 98% och 95%. Har nu "bara" 9 prov kvar som jag ska försöka göra klart så fort som möjligt, har även förutom plugget arbetat på City Airport, räknade ihop timmarna igår och fick upp det till nästan 130 timmar för maj månad!! nästintill heltid. Har även kört lite budbil vilket också går bra.
Det som jag lärt mig sedan jag började på flygplatsen är att jag verkligen insett hur mkt olikt folk det finns, möter hundratals personer varje dag och att stå och försöka förklara för folk att reglerna säger att det är max "15kg per person när man flyger med Ryanair bla bla bla bla bla", att de inte läser reglerna, självklara saker för oss piloter ;)

Orkar inte skriva mkt ikväll, men lägger in film från ryssland där nya skolande PPL-elever i försvaret flyget Let410 (tjeckiskt tvåmotorigt turboprop-plan för korta distanser) och avslutar dagens övningar med en lite speciell landning:



much work - less time

Har börjat jobba, lite oväntat men kände att jag behövde göra något samtidigt som jag kör studierna, villa ha ett jobb och fick två, kör budbil för Jetpak och arbetar som gate agent på Göteborg City Airport, riktigt kul jobb, tyvärr inte som pilot men inom flyget iaf vilket är nice. Var idag på Air Berlin kurs som hölls dagen innan de börjar sina flighter från GSE - TXL. Budbil kör jag bara en dag i veckan så det känns mer som paus än jobb, ganska kul och mkt flygfrakt och saker/varor som skall levereras runt om i Sverige och även Norden. Att arbeta som Gate Agent är aningen roligare då man på Säve iaf har ansvar för mer än t ex på storflygplatser som Arlanda etc. Här så ska man stå i incheckningen, boarda flighter, ta emot pax, sitta och svara på frågor i informationen etc etc etc. Svettigt kan det blir när man som enda gate agent skall boarda 189 pax på t ex FR flighterna till London, men ser det som en kul erfarenhet, kan vara bra att ha lite kunskaper sedan när man sitter i planet och väntar på sina passagerare och kunna veta vad de går igenom etc. Under kursen idag så kan man tala om körsfördelning, 16 damer och en herre, kändes lite väl ovanligt men var trevligt =) Ska iaf skriva prov imorgon och arbeta, stessigt värre.

Min att göra lista:

1. Arbeta som budbilschaufför och som Gate Agent
2. Skriva av ATPL-proven (det svåra är att skolan har för få prov tillfällen, visst de har två provveckor men denna period passar inte alla, sen så kan man bara skriva prov på två ställen, ska kolla om det finns fler platser där man kan skriva prov.
3. Flyga klar min Timebuilding, har ca 39hr kvar och känner på mig att det blir en del längre resor ner över kontinenten framöver.
4. Börja med Simulatorpassen (40 timmar FNPT 2)
5. sev ME, CPL, MCC senare under året.

Postar mer inlägg sen, ciao