Prov imorgon

Har nu gått på SPU i snart 2 månader, håller på med fas 1 nu som är grundutbildningen, alltså PPL ( Private Pilots License), med denna certifikat så får jag flyga flygplan som är utrustade med en motor och som ej väger över 5700kg, möjligheten att t ex kunna flyga över till Danmark en vacker sommardag med sina kompisar eller lite andra äventyr. Har nu haft massor av teori som har avslutats med att man skriver Qualifying Tests för att sedan toppa allt med prov för Luftfartsstyrelsen,  som jag skrev igår, gick sådär, skrev totalt 9 prov på en dag! (och folk som klagar över gymnasiestudierna ;)

Skrev prov i:

  • Air Law
  • Human performance & Limitations
  • Principles of flight
  • Meteorology
  • Navigation
  • Flight Planning
  • Aircraft General Knowledge
  • Operational Procedures
  • Communications

Klarade 6/9 prov, de som jag kuggade på var Nav, POF och Met, better luck next time...

Imorgon så är det flygning som vanligt, skall köra på med Lesson 7 - Preparation for Solo Check.
Låter som ett vanligt flygpass men:

  1. André min flyglärare skall börja på City Airline (lucky one), så skall flyga med Henrik som verkar vara en bra flyglärare =)
  2. Har inte flugit på två veckor, alla andra i klassen e ute o far runt själva med 20+ timmar i loggböckerna, så sitter man här med ynka 14h och inte ens har gjort EK check (Ensam Kommando). Har man inte flugit på några veckor så känns det som när man tog sitt första flygpass. Men har jag tur med vädret imorgon så skall jag upp i det blå med Sierra Echo Lima Yankee Alpha (DA40'n utrustad med Autopilot och en massa andra komforthöjande finesser, förre läraren bokade alltid Yankee Delta, så har bara 2h på Yankee Alpha, ska bli kul att flyga Yankee Alpha imorron =)

För att tillägga så flyger jag Diamond DA 40 TDI
En farkost som urskiljer sig ur mängden genom att:

  • Utrustad med en Diesel motor från Thielert Aircraft Engines, förövrigt samma motor i Mercedes A170 CDI, alltså en 1.7 liters Turbodiesel motor med kompressor, nice huh? En kompis tyckte att det var hur roligt som helst att en bilmotor satt i planet, men planet känns inte så segt faktiskt!
  • Är gjort av komposit material (eller Plastics som den tekniske chefen Truls så gärna kallade det )
  • Har ett hel avancerat tekniskt övervakningsystem som liknar den som sitter i Airbus A320, now we´re talking! . Har en dator som heter FADEC - Full Authority Digital Engine Control som har två kanaler som styr motorn ECU A samt ECU B, ECU står för Engine Control Unit. Rätt så smart system faktiskt.
  • Flera DA40's  utrustade med TDI motor har havererat, man var lite skraj i början men orsaken till haverierna är helt klart att folk ej fattat hur flygplanet fungerar, vilket är väldigt vanligt i början.
  • Modellen är mycket snyggare än andra flygplans modeller, tycker jag iaf ;)
Diamond DA40

Diamond DA40 TDI SE-LYD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback